Monday, 18 March 2013

*CERITA 11 : UCAPAN SALAM

Semalam, saya dan rakan telah pergi ke sebuah sekolah yang merupakan tempat saya menjalani latihan mengajar pada pertengahan tahun yang lalu. Hakikatnya, saya berasa bangga dan kagum apabila berada di sekolah tersebut kerana warga sekolah yang terdiri daripada kakitangan sekolah, guru-guru, malah tidak ketinggalan tukang kebun sering menunjukkan sikap peramah dan menyambut baik kedatangan saya pada waktu itu. Saya terus menuju ke pejabat untuk memaklumkan tujuan kedatangan saya. Dengan penuh rasa hormat saya terus memberi salam kepada seorang kerani di situ dan memberitahu tujuan kedatangan saya. Saya berasa sangat selesa dan debaran untuk hadir ke sekolah tersebut sekali lagi pada awalnya ternyata lenyap kerana layanan yang diberikan oleh kerani tersebut sangat mesra.
        Sepanjang berada di sekolah tersebut, perkara yang membuatkan saya rasa kagum ialah sikap para pelajarnya yang begitu menghormati guru-guru walhal dengan saya sendiri yang merupakan seorang bekas guru praktikum turut diucapkan salam. Ketika saya ingin menuju ke bilik guru, saya telah terserempak dengan beberapa orang pelajar dan serta-merta pelajar tersebut memberi salam lalu menegur saya. Mungkin kerana hubungan kami yang rapat dan mesra, pelajar tersebut tidak menggunakan bahasa formal ketika berbual dengan saya yang merupakan bekas guru yang mengajar mereka sepanjang menjalani latihan mengajar. Berikut antara perbualan saya dengan pelajar tersebut :

Pelajar : Assalamualaikum, cikgu! Dah lama tak jumpa. Cikgu sihat?
Saya    : Alhamdulillah..sihat. Awak apa khabar?
Pelajar : Saya sihat cikgu..Kami semua rindu sangat kat cikgu. Tak sangka pulak cikgu nak mai sini lagi..

ULASAN :
Saya merasakan bahawa sikap para pelajar seperti di atas perlu dijadikan contoh. Walaupun tidak menggunakan bahasa formal semasa sedang berbual dengan saya, namun, atas sikap hormatnya dan tutur katanya yang penuh sopan santun membuatkan saya rasa selesa bersama anak-anak murid.

             


         

No comments:

Post a Comment